De poble a ciutat gràcies al tren. Això és el que li va passar a Sant Cugat del Vallès fa tot just 100 anys, quan el 26 d’octubre de 1917 el primer comboi va arribar a la vila i el seu futur va canviar per sempre.

Què va significar per a Sant Cugat l’arribada del tren?

L’any 1917 Sant Cugat era una tranquil·la població de 1.400 habitats que es dedicava majoritàriament a la pagesia. Per culpa de la fil·loxera, cada cop més famílies abandonaven la vila, buscant un futur millor a altres indrets. Poc es pensaven aleshores els santcugatencs i les santcugatenques que Sant Cugat acabaria convertint-se en una de les ciutats més pròsperes de Catalunya.

Arribada del tren a Sant Cugat

ANC. FGC . ANC1-757-N-2231. Autor no identificat.

El moment d’inflexió va ser l’arribada des dels Estats Units del Brill, el primer tren Barcelona Sant Cugat. Aquesta fita que enguany commemorem es deu principalment a dos personatges: l’arquitecte Carles Emil i Montanyès, que estava obsessionat per electrificar el país i portar el tren al Vallès, i l’enginyer doctor Frederick Stark Pearson, que va finançar part de l’obra. Tots dos van treballar durant anys per fer realitat aquest somni, malgrat que Pearson no ho va poder veure en vida.

Després d’aquell 26 d’octubre de 1917, res no tornaria a ser com abans. La fesomia de la ciutat va anar canviant amb l’increment exponencial de la població: si el 1920 tenia 2.880 habitants, l’any 1930 ja en tenia 5.110. Avui, a Sant Cugat, viuen més de 90.000 persones. El tren també va permetre que molts habitants anessin a treballar cada dia a Barcelona, tot i viure al Vallès, i que molts strong>inversors barcelonins compressin terrenys a Sant Cugat, principalment a La Floresta i Valldoreix.

Arribada del tren a Sant Cugat

ANC. FGC . ANC1-757-N-2656. Autor no identificat.

Però per les vies van arribar molt més que inversors i veïns nous. Moltes parelles es van conèixer als vagons amb seients de fusta que anaven atapeïts els diumenges, quan mitja ciutat es dirigia a dinar a Les Planes. A conseqüència del tren, també es va crear el Club de Golf —el primer de Catalunya— a instàncies dels treballadors anglesos que muntaven les vies.

El tren a Sant Cugat, avui

El 1917, només hi havia una estació a Sant Cugat i els trens passaven cada 20 minuts. Actualment, la ciutat compta amb set estacions de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC): La Floresta, Valldoreix, Sant Cugat, Mira-sol, Hospital General, Vollpelleres i Sant Joan, inaugurada el 2010. Només durant el 2016, 8 milions de persones van utilitzar estacions de FGC de Sant Cugat, estacions per les quals passa un tren cada 2-3 minuts en hora punta.

Al marge del seu ús quotidià, anar i tornar a Barcelona o al Vallès per motius de feina, el ferrocarril també porta a Sant Cugat milers de turistes que venen a descobrir els seus principals encants.

Les activitats de celebració del centenari del ferrocarril

Per celebrar el centenari de l’arribada del ferrocarril a Sant Cugat, l’Ajuntament, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i una comissió ciutadana —formada pel teixit associatiu, veïnal i empresarial de la ciutat— han organitzat una trentena d’activitats que tindran lloc entre l’octubre del 2017 i el juny del 2018.

Durant els pròxims mesos, s’ha programat un cicle de conferències: “Sant Cugat 1917, el tren més modern d’Europa”; “1917, l’any en què l’esperança i l’amargor van anar de bracet”; “La Canadenca. Pearson i la seva obra”, o “Cent anys del tren a Sant Cugat: un ferrocarril americà al cor de Catalunya”, per posar alguns exemples. També hi haurà exposicions, com “Al Tren! Cent anys de ferrocarril a Sant Cugat” al Museu del Monestir, “Sobre rodes. El ferrocarril i altres transports al fons Cabanas”, activitats educatives per als infants i fins i tot una obra de teatre que porta per títol “La vida en un tren” i que tindrà lloc a l’Auditori el 25 de març de 2018.

Arribada del tren a Sant Cugat

ANC. FGC . ANC1-757-N-2786. Autor no identificat.

Pots consultar totes les activitats programades en aquesta pàgina web. I recorda, si vens a Sant Cugat, fes-ho en tren!